Välkommen till 2019 & årets första inlägg! Det blir i vanlig ordning – förpackningstrender. Ett av mina absoluta favoritinlägg! Att utveckla förpackningar är ibland en lång process på ett par år eller mer. Time-to-market är superviktigt och det är alltid en utmaning att pricka rätt. Därför är förpackningstrender viktigt att hålla koll på!
Jag kommer att detta året presentera mina fyra favorittrender men det finns självklart många fler. Ett tips är att läsa The Dieline trendrapport eller se mina källor längst ner i inlägget.
#1 Influencer Packaging
År 2017 omsatte den svenska influencer marketing 650 miljoner kronor. Det är en ökning med 35% på ett år, enligt IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Idag står står denna reklam för ca 0,7% av den totala marknadsföringen i Sverige. Experter tror att om ett par år kommer siffran ligga på 2-3%.
Vad är då viktigt ur ett förpackningsperspektiv?
Då en influencer gör reklam för ett varumärke mot betalning i sina digitala kanaler är det viktigt att förpackningen gör sig bra i sociala kanaler och är tilltalande för både influencern och dess följare. Viktigt är självaste unboxing upplevelsen men val av material, texturer och design är en del av helheten. Något som är extra populärt är olika typer av meddelanden och gärna med en personlig touch.
För mer intressant läsning: 3 things every influencer packaging campaign must know
Källa: Jam&Co
#2 Rethink Plastic
40% av all plast som vi producerar går till förpackningar.
I senaste numret av Ny Teknik läste jag för ett par dagar sedan krönikan Min plastfria månad. Journalisten Ania Obminska testade livet som plastbantare. Syftet var att undersöka hur lätt det är att hitta sådant de flesta använder och behöver i vardagen om det får inte vara av, eller i, nyproducerad, fossilbaserad plast.
Plast som material har fantastiska egenskaper. Detta starka, formbara, flexibla, tåliga, lätta, motståndskraftiga (mot bla. vätska och/eller syre) material hjälper oss att skapa förpackningar mot minskat matsvinn. Samtidigt är våra hav fyllda av plastprodukter. Så vad kan vi göra? Som Ania nämner i krönikan bör vi använda plast på ett mer hållbart sätt och minska användandet där det inte är nödvändigt samt öka tillgången av fossilfria och återvunna varianter.
Har du hört talas om The 3Rs; Reduce-> Reuse-> Recycle? Detta kommer att bli allt viktigare för våra konsumenter, därför bör vi hjälpa våra konsumenter att göra goda och hållbara förpackningsval. Undersökningar visar på att majoriteten av konsumenter är villiga att betala mer för etiska och hållbara varumärken. Nedan följer exempel på hur du kan tänka kring The 3Rs inom plast (men gäller alla material):
Reduse: Produktionstekniken utvecklas och genom att minska materialtjocklek på tex flexibla påsar minskar du miljöpåverkan samt gör en ekonomisk vinst, win-win! Exempel är tex. Anammas förpackning som till största del består av plast från sockerrör. Ett annat exempel är Carlsbergs Snap Pack, där dom med hjälp av ett lim kan skippa plastringen för ett 6-pack öl, strålande!
Reuse: Kan förpackningen få ett andra liv i konsumenters vardag? Tex. Felix ketchup som vattenflaska.
Recycle: Det är viktigt att ta fram förpackningar som är återvinningsbara, och kan ingå i dagens plaståtervinning.
Precis som jag nämnt i tidigare blogginlägg är det viktigast att se helheten när vi pratar om livsmedel. Undersökningar visar att mer förpackningsmaterial (plast) minskar matsvinnet. Därför är det viktigt att känna till hela förpackningens värdekedja.
I år väntas EU att förbjuda ett antal olika engångsartiklar för att minska nedskräpningen i natur och hav. Många stora internationella företag samarbeta för att skapa förpackningsinnovationer inom The 3Rs. Ett av många exempel är samarbetet mellan McDonalds och Starbucks för att skapa NextGen Cup Challenge.
Ingen plast alls?
KFC har gjort det möjligt med en limited edition, där smörgåsen är inslagen i ett ätbart rispapper!
Eller att kunna ersätta 500 miljoner sugrör per dag (!) i bara USA med en ätbart variant från Lolistraw!
#3 Minimalism
Minimalism är en trend som består vilket inte är konstigt. Generationen Millennials (födda 1980-2000) och den yngre generationen GenZ/iGeneration (födda 1995-2000) efterfrågar bla. tydliga innehållsdeklarationer, ursprung mm. Dessa generationer står idag för hela 63% av världens befolkning.
Förutom exemplet ovan med Adidas är varumärket RXbar, nedan. Dom har valt att lyfta sin innehållsdeklaration till förpackningens framsida då deras målgrupp är just Millennials/GenZ. Smart & snyggt!
#4 Production is key
Grafisk design är förpackningens ansikte utåt men en förpackningen är så mycket mer än så. Den ska inte bara skydda och transportera innehållet utan också vara lätt att öppna, lätt att använda, lätt att tömma, återvinningsbar, och om möjligt återförslutningsbar. Samtidigt ställs det allt högre krav på att skapa förpackningar för ökad hållbarhet bla. minska matsvinnet. För att skapa den mest hållbara förpackningen från idé till färdig produkt krävs ökad kunskap kring det tekniska, så som maskiner, material, färg, lim och produktionsprocesser.
På Orkla Foods är vi idag ett härligt förpackningsgäng som ansvarar för just den tekniska biten mellan leverantör, produktion och marknad/designbyrå. Nyckeln till en lyckad lansering av ny förpackning (förutom den tekniska biten ovan) är ett tight samarbete med bra och tydlig kommunikation mellan alla parter samt ett antal provkörningar.
Lycka till!
Källor: The Dieline, JAM&CO, Design Packaging & Lundmark.
No responses yet