Hur mycket mjölk är kvar i förpackningen?

qmelk

Har du sett denna förpackning tidigare? Om du bor eller besökt vårt grannland Norge har du troligen sett den i mejerihyllan.

Elopak är en av TetraPak största konkurrenter. Elopak producerade sin första fönsterförsedda förpackning redan 2006 och efter det har de blivit allt populärare.

Norska Q-Melk införskaffade fönster på sina kartongen sedan konsumenterna tröttnat på att hälla ut gammal mjölk. Enligt en norsk undersökning väljer 74 procent av konsumenterna förpackningar med fönster framför de traditionella mjölkförpackningarna och 41 procent av de tillfrågade svarade att den då nya kartongen bidrog till att de skulle välja just Q-Melk.

Om ett fönster kan bidra till att mindre livsmedel kastas trots att det troligen behövs mer material i självaste förpackningen tycker jag att det är en utmärkt idé, då matsvinnet är vår tids största resursslöseri.

Tror du att ett fönster kan bidra till att du slänger mindre mjölk?

Källa: Packnet och Strømme Throndsen Design AS

category:

Added value,Beverage,Food,Innovation,Sustainability

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *