Stockholms Stadsmission i samarbete med Axfood öppnar i slutet av 2015 en så kallade Social Supermarket. Matbutiken, som är ett pilotprojekt, kommer att ägas och drivas av Stockholms Stadsmission. Syftet med butiken är att hjälpa människor i ekonomisk utsatthet och samtidigt minska onödigt matsvinn. Liknande koncept har funnits i Europa i över 15 år, med mycket goda resultat.
Då vi i Sverige slänger 622 000 ton ätbar mat, vilket motsvarar cirka 65 kilo per person och år känns det givet att ta tillvara på mat som kastas helt i onödan.
Rent praktiskt kommer människor i ekonomisk utsatthet att erbjudas medlemskap i matbutiken och på så vis kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Men butiken kommer också att vara öppen för alla som vill hjälpa till att stödja och som känner ett starkt miljöansvar genom att handla till fullt pris.
Ett sådant här initiativ möjliggörs mycket genom samarbeten med flera stora livsmedelsaktörer där jag stolt kan presentera Orkla Foods Sverige som en av medfinansiärerna.
No responses yet