Oktober förra året gick jag på ett frukostmöte på PACK & EMBALLAGE mässan i Stockholm. Där föreläste designbyrån BVD om framtidens förpackningar.
De pratade bland annat om att produktens ursprung blir allt viktigare, “What you see is what you get”.
Ett mycket bra exempel på detta är FLOCKS. De tillåter sina kunder av ylleplagg djup kunskap om plaggets ursprung. Varje ylleplagg är gjort av ett enda får och på plagget hänger det en lapp med fårets ID nummer och foto.
Framtidens förpackningar kommer också ha ett mervärde, bli mer sociala och personliga. Tre mycket bra exemplar på detta är Puccino’s sortiment, Fred Water och Fat Pig som jag tidigare skrivit om.
Puccino’s förpackningar är “talande”. Förpackningarna blir som små individer.
Fred Water är inte bara en vattenflaska. Här är en mycket bra beskrivning från Bottled Water of the World:
“Fred is different. He’s dimensional. He’s engaging and clever. Fred loves meeting people and hanging out and has an ergonomic shape that makes him easy to hold and convenient to carry. Some call Fred “the total package”. Fred, however, prefers “friend”.
Nicely positioned as an engaging and accessible premium water brand, Fred even has his own MySpace page and blog with fan videos”.
2 Responses
[…] Detta är ett mycket bra exempel på hur du kan skapa förpackningar med ökat mervärde. Se även tidigare blogginlägg om ämnet. […]
[…] Detta är ett mycket bra exempel på hur du kan skapa förpackningar med ökat mervärde. Se även tidigare blogginlägg om ämnet. […]