En bullpåse för framtiden!

Tänk – snart juni! Den senaste månaden har varit intensiv för mig på jobbfronten. Se nedan för kort sammanfattning i punkform. Jag kommer i mitt kommande nyhetsbrev innan sommaren summera mina insikter under mina resor – håll utkik!

  • Pack Point Nordic 🇸🇪 Läs sammanfattning här
  • Walk the talk med Orkla 🇸🇪 Se hela avsnittet här
  • Holland 🇳🇱
    • 🛒 Butiksspaning Amsterdam. Se summering i bildform på min Insta
    • 🌾 Event F&A Next
    • ♻️ Rundvandring hos Faerch/4PETs återvinningsanläggning för PET-tråg

Den största nyheten under den senaste månaden är att Lidl har lanserat en innovativa lösning i form av en flexibel påsförpackning för kanel- och kardemummabullar som består till 30 procent PCR-plast (Post-Consumer Recyclates).

Den nya förpackningen initierades via ett projekt tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och hållbarhetskonceptet Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film av PCR-plast som var godkänd för livsmedelskontakt.

Samarbetspartnern Trioworld har utvecklat ett innovativt femlagerskoncept, som har uppfyllt alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial, och som man säger revolutionerar marknaden för livsmedelsförpackningar.

Du kanske tänker… “men det finns ju återvunnen plast i andra förpackningar?”

🤓 Korrekt! Den plasttyp som är populärast idag för användning av PCR -plast är PET-förpackningar tex. flaskor (tex. PANT) men även plasttråg mfl. Återvinningen av flaskor som är pantbara är väl etablerat i Sverige och den återvunna råvaran som kommer härifrån är mycket eftertraktad då den kommer från ett slutet system dvs vi vet vad vi får in i systemet. Alla PET-flaskor består också av en sorts PET dvs APET vilket gör den renare än många andra “plasttyper”. PET- trågen är på god väg men utmaningen är bla. rester från lim/förslutningar och etiketter. Summering: På rigid PET har vi idag kommit ganska långt men vad gäller andra typer av plaster är det mer komplext men tillsammans kan vi lösa utmaningarna och projektet ovan är ett bevis på att det är möjligt! 🙌♻️

Källa: Packnews.se

category:

Added value,Food,Innovation,Sustainability,Tips

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *