För att engagera och inspirera sina kunder till ett mer hållbart förhållande till sina kläder lanserar H&M produktserien H&M Take Care. Genom denna serie vill dom hjälpa kunderna att laga, fixa och tvätta sina kläder rätt.
Till hjälp arbetade dom tillsammans med designbyrån Open Studio Stockholm. Såhär beskriver dom idén bakom förpackningarna:
“I alla kläder finns en lapp med skötselråd som berättar hur man ska tvätta (eller inte), stryka och torka plagget. Skötselrådets estetik blev vår förpackningsidé. Form, typografi och symboler har applicerats efter vardera förpacknings förutsättning så att varje produkt, i dubbel bemärkelse, sticker ut i hyllan.”
Precis som H&M har många företag höga hållbarhetsmål. I många fall spelar förpackningen en viktig roll där bl.a. kunden lätt och smidigt förstår och kan använda produkten på rätt sätt. Jag tycker det kul att man sett möjligheten i en etikett som sticker ut. Ett enkelt sätt som ger en tydlig koppling till just kläder.
Så glöm inte bort etikettens alla möjligheter!
Källa: Open Studio Stockholm
No responses yet