Det globala och innovativa företaget Henkel (verksamt inom bla. lim, beauty, home & care) har i en artikel delat tre viktiga trender inom hållbar förpackningsutveckling. Jag har valt att fylla på med mina egna tankar under varje avsnitt. För att läsa artikeln i sin helhet hittar du den här.
#1 Holistic approaches needed
Det kommer bli ännu större fokus på cirkulär ekonomi och design för återvinning. Det är också viktigt att minska CO2 samt minska mängden material tex optimerad fyllnadsgrad. De viktigaste är att inte bara fokusera på en sak utan att se helheten i de beslut man fattar. I Europa är det stort fokus på återvinning medans i USA är det stort fokus på komposterbara material. Ingen av dessa är fel men de är heller inte enbart lösningen. Därför är det viktigt med faktabaserade bedömningar av alla metoder och deras respektive miljöpåverkan.
🤓 Ett holistisk synsätt är något som jag verkligen förespråkar i min vardag som förpackningsutvecklare. Ett förpackningsval för en produkt kan vara helt fel för en annan. Därför är det jätteviktigt att se till hela värdecirkeln.
#2 Transparency first
För att uppnå en hållbar värdecirkel behöver vi testa och utvärdera olika metoder. För störst miljönytta behöver vi vara transparenta mot varandra i branschen och dela vår erfarenhet och framgång för att driva omställningen framåt. Nyckeln till framgång är samarbeten! Och glöm inte bort konsumenterna. De bör också vara en del av hållbarhetsresan.
🤓 Detta är något som jag upplever att vi i branschen har blivit bättre på, då fler inser att tiden är knapp och om en del i värdecykeln misslyckas påverkar de oss alla.
#3 Suppliers under obligation
Varumärkesägare och förpackningstillverkare har som mål att minska sina produkters miljöpåverkan. För att uppnå detta kommer man förvänta sig samma av sina leverantörer. Viktigt att komma ihåg är att många leverantörer/materialtillverkare sitter på expertkunskap som kan hjälpa varumärkesägare att framtidssäkra sina produkter.
🤓 Ett exempel på en branschgemensam och faktabaserad metod är Science Based Targets (SBT). Det är ett initiativ som hjälper privata företag att uppnå sina hållbarhetsmål.
Källa: Packaging 360
No responses yet