Plast – har under de senaste åren fått mycket kritik men har under Covid fått lite av ett uppsving vad gäller sitt primära syfte: skydda och bevara.
Under mitt år med Covid har det fått mig att inse hur mycket min familj konsumerar. Detta blir extra tydligt med den växande högen av emballage i garaget. Jag försöker att återanvända det jag kan, speciellt nu när odlingssäsongen sätter igång men det mesta går till återvinningsstationen.
Åren innan pandemin har intresset för förpackningslösa butiker vuxit på fler håll, även i Sverige. Butiksägare i UK ser en tillbakagång på ca 10% under året med lockdowns, men de ser ändå ljust på framtiden. Läs gärna hela artikeln här.
I Sverige har miljöintresset vuxit under pandemin, enligt statistik från SOM-institutet vid Göteborgs universitet. En möjlig förklaring kan vara att vi konsumerar mindre och har ändrat vårt beteende. På skalan från 1 till 4 brukar svenskarnas intresse pendla mellan 2,83 och 2,98, men under pandemin har det hoppat upp till 3,09.
Något som också talar för förpackningslöst är ett av etappmålen inom Sveriges miljömål. Etappmålet Cirkulär Ekonomi flyttar fokus från återvinning till återanvändning.
Av de förpackningar som släpps ut på marknaden i Sverige för första gången ska andelen som är återanvändbara öka med minst 20 procent från år 2022 till år 2026 och med minst 30 procent från år 2022 till år 2030.
Syftet med etappmålet är att det ska leda till ändrade beteenden hos konsumenter och andra aktörer så att förpackningar används flera gånger innan de blir avfall eller återvinns. Detta är ett led i en mer cirkulär ekonomi.
Etappmålet – Cirkulär ekonomi
Precis som jag nämnt i tidigare inlägg/artiklar handlar det om rätt förpackning på rätt plats. Vissa förpackningar ska och bör användas en gång medans andra kan och bör återanvändas. Viktigt framåt är att vara medvetna om det holistiska perspektivet.
Jag vill tipsa om boken Så undviker vi klimatkatastrofen av Bill Gates. Den handlar inte direkt om förpackningar men indirekt så kommer de att påverkas av den globala omställningen. Förpackningen är en del av lösningen! ♻️
Hur tänker du?
Källa: Talking Retail
No responses yet