Lazarus Wine
Sam loves Betty
Flora
Ju fler sinnen du använder via en produkt desto mer påverkas du att köpa den. De tre olika företagen ovan har valt att använda två utav fem sinnen på deras förpackningar, dvs syn och känsel. Ett tredje sinne, lukt används redan idag på förpackningar men bara inom vissa kategorier. I framtiden tror jag att vi kommer få använda vår näsa på ett helt nytt sätt.
Företaget Lazarus Wine har valt att pryda sina vinflaskor med braille eller blindskrift. Punktskriften hjälper inte bara synskadade att välja produkten utan ger också ett nytt effektfullt grafiskt uttryck.
Förpackningarna för insektsmedel från företaget Sam loves Betty har valt ett texturmönster längst ner på sina förpackningar. Detta ger både ett bra grepp och en intressant känsla i handen.
På våra svenska smörpaket har Flora valt att lyfta fram ett tidigare visuellt grafiskt element till något fysiskt för konsumenterna att känna på. Riktigt stiligt!
Vilka fler sinnen skulle du vilja använda för att välja rätt produkt?
No responses yet