Nytt år betyder nya trender att hålla koll på. Jag har samlat fem stycken som jag tror att vi kommer att se mer av under året. Enjoy!
TREND 1: TRANSPARENS, ÄKTA & ESTETIK
Intresset för ekologiskt och småskaliga produkter fortsätter att öka. Sidor som Etsy ökar i popularitet. Konsumenter värdesätter autenticitet och kvalité mer än någonsin tidigare. Allt som inte ser massproducerat ut säljer (även fast det är det).
89% av konsumenter föredrar att företag är öppna och ärliga med hur och var deras produkter tillverkas, dess miljöpåverkan, val av material och information om leverantörer. Detta kan innebära en del negativ information men det ökar trovärdigheten, ingen är perfekt.
Nablus Mejeri tillverkar sin ost och sina yoghurtbollar i Malmö på lokala råvaror från Skåne.
Au Yeah! en spansk öl med en cowboy på framsidan och med handskriven text.
The Gardens Table är ett ekologiskt kaffe från Australien med vackra illustrationer.
TREND 2: GEOMETRISKA & MINIMALISTISKTA MÖNSTER
Geometriska former och linjer skapar en behaglig känsla av symmetri och minimalism. Denna kombination ökar i popularitet. Less is more.
Evil Twin Brewing har geometriska former på alla deras förpackningar vilket skapar en stark varumärkesidentitet.
Fort Point Beer Co är ett mycket bra exempel på vacker minimalism genom geometri.
TREND 3: ABSTRAKT KONST
Under förgående år har vi sett stora bokstäver som pryder hela förpackningar i neonfärger. Trenden kommer att fortsätta men också utvecklas till en mer elegant och konstinspirerad form av design.
Tvålkollektion av Jamie P Smail.
TREND 4: RETRO
Många företag vill öka sin lojalitet mot sina kunder genom att stolt uppvisa sin historik. Detta gör dom genom att återuppliva gamla grafiska uttryck. Detta kommer vi att se mer av det kommande året.
Skånemejeriets kampanj 50 år tillsammans.
Hilliard’s en amerikansk öl som ger en skön 70-talskänsla.
Koncept av Kookypops.
TREND 5: UNIKA FÖRPACKNINGAR MED HJÄLP AV SOCIALA MEDIER
Sociala mediers framfart ger större företag möjligheter att interagera med konsumenter på ett mer personligt plan. Under förgående år har vi sett kampanjer från bl.a. Coca Cola, Snickers, Nutella och Felix. Detta är bara början.
För mer info om framtidens förpackningstrender.
Källa: Brandfolder.com och 99design
4 Responses
“autenticitet” börjar allt mer kännas som en megatrend. Vilket gör det nästan svårare att göra. Bra exempel och en genomtänkt text (som vanligt). Tack, Sofia.
PS. De där vinflaskorna är nog det bästa jag sett i kategorin. Galet snygga.
Hej Peter! Tack för din kommentar. Jag instämmer med dig. Det ska bli spännande att se hur trenden formas under året. Må så gott!
“autenticitet” börjar allt mer kännas som en megatrend. Vilket gör det nästan svårare att göra. Bra exempel och en genomtänkt text (som vanligt). Tack, Sofia.
PS. De där vinflaskorna är nog det bästa jag sett i kategorin. Galet snygga.
Hej Peter! Tack för din kommentar. Jag instämmer med dig. Det ska bli spännande att se hur trenden formas under året. Må så gott!