Ibland får jag frågan om det finns någon regel när en förpackning bör uppdateras. Nyheter blir vardag, framförallt i vårt snabbrörliga samhälle inom förbrukningsvaror.
Förpackningen är viktig i byggande av varumärke. Många glömmer bort att den är en perfekt budbärare i marknadsmixen. Nedan följer tre regler som kan vara bra att ha med sig.
#1 Det var 6 år sedan den förra uppdateringen
Mycket kan hända under sex år, både i butikshyllan och internt inom ett företag. Mycket av det budskapet som var aktuellt för sex år sedan kan vara helt fel idag. Finns behovet kvar?
Det är viktigt att utvärdera vad som har förändrats, utvecklats och vilka spår trender har satt i just din kategori. En uppdatering bör inte göras för förändringens skull. Fundera över strategin framåt och vilka behov konsumenterna har.
#2 Konkurrenterna har förändrats men inte du
Då vi lever i ett snabbrörligt samhälle är konkurrensen i butikshyllan oerhört tuff. Om du vill vara marknadsledande i din kategori är det viktigt att ligga i framkant.
Om det gått sex år är det viktigt att utvärdera och förstå utvecklingen samt veta vad och vem som har förändrats. Detta kan vara avgörande för att förstå utvecklingen och trender framåt. Det är viktigt att veta styrkor och svagheter i din kategori för att veta hur och när du ska slå till.
#3 Go out of the box
Alla känner vi till frasen think outside the box. Intresset för konsumentforskning har aldrig varit större än den är idag. Men konsumenterna blir allt smartare och ser igenom det flesta av dagens säljargument.
Ett tips är att lära känna din målgrupp mellan fyra ögon. Lyssna, observera och ha en dialog i vardagen. Om du vinner konsumenternas repekt och lyssnar kommer du tillslut att få höra sanningen. Lämna skrivbordet och gå ut och träffa verkligheten!
Artikeln i sin helhet hittar du på TOP 6 SIGNS IT’S TIME TO UPDATE PACKAGING.
No responses yet