Online-butiken Mr Porter har unika namnetiketter på varje produkt de skickar ut
Jag har i ett samarbete med förpackningsföretaget Boxon diskuterat hur man som varumärkesägare kan stärka sitt varumärke genom sin förpackning. Det är ett brett ämne som det finns mycket att skriva om. Nedan följer ett par visdomsord på vägen.
Trots att du har den bästa produkten på marknaden är det tuff konkurrens. Syns du inte finns du inte.
Hur kan en förpackning stärka ett varumärke?
Föreställ dig att du möter en ny person och hälsar på personen genom ett första handslag. Hur kändes handslaget? Vi kan nog alla hålla med om att det första intrycket är viktigt.
Att skapa god och genomtänkt design som är väl anpassad för en användare och dennes behov är ett vinnande koncept. Bra design kostar inte mer än dålig design. Ett bra exempel på detta är det stora teknikföretaget Apple. De har tänkt förpackning hela vägen, från början till slut. Sök på Apple unboxing på youtube så förstår du vad jag menar.
För att skapa ett mervärde till ditt varumärke kan du om möjligt låta förpackningen bli en del av produkten. Ett bra exempel på detta är en förpackning för glas som blir till ett vinställ.
Sammanfattningsvis vill jag att du som varumärkesägare funderar över hur just din förpackning kan differentiera sig? Vad gör ditt varumärke bättre än dina konkurrenter? Kan du addera mervärde till din produkt genom förpackningen?
Om du är intresserad av förpackningstrender har jag tidigare i år skrivit en kortare sammanfattning för 2015, tryck här.
För fler exempel på och tips kring profilerat emballage, besök Boxons blogg.
Se fler inspirerande bilder nedan.
2 Responses
[…] Sofia Erixson bloggar om att förpacka varumärket. ”Syns du inte finns du […]
[…] Sofia Erixson bloggar om att förpacka varumärket. ”Syns du inte finns du […]