I hela världen kastas 300 miljoner ton ätbar frukt och grönt pga deras utseende. I år, beslutade man i EU att 2014 är året då vi ska uppmärksamma och minska matsvinnet.
En av Frankrikes största stormarknader, Intermarché skapade konceptet – Inglorious Fruits and Vegetables. Detta för att förändra sina konsumenters beteende mot oattraktiv frukt och grönt i butik. Man gav dom sitt egna varumärke, produkter, reklam samt sålde dom 30 % billigare.
Allt detta för att visa konsumenterna att trots sitt oattraktiva utseende smakar dom likadant.
Ett briljant koncept som jag hoppas att fler livsmedelsbutiker hoppar på!
Källa: Marvelous
2 Responses
[…] you – #Sustainability I världen pågår ett enormt resursslöseri och det pratas mycket om matsvinn. Det blir allt vanligare med klimatsmarta förpackningar och en nyfikenhet för ätbara […]
[…] you – #Sustainability I världen pågår ett enormt resursslöseri och det pratas mycket om matsvinn. Det blir allt vanligare med klimatsmarta förpackningar och en nyfikenhet för ätbara […]